Max Verstappen van James Gray is nu beschikbaar in de boekhandel. Niet eerder bracht Nederland zo’n autosporttalent voort als Max Verstappen. Op 15 maart 2015 reed Verstappen voor het team van Toro Rosso zijn allereerste Grote Prijs, die van Australië. Hij was toen zeventien jaar en 166 dagen oud en daarmee de jongste debutant in de F1 ooit – pas een half jaar later zou hij zijn rijbewijs halen. Inmiddels behoort Verstappen tot de groten van het F1-deelnemersveld en vormt hij met zijn team Red Bull Racing een bedreiging voor de Mercedes-hegemonie van de afgelopen jaren.
In Max Verstappen vertelt sportjournalist James Gray voor het eerst het complete levensverhaal van deze uitgesproken persoonlijkheid. Het verhaal van een supertalent die als zoon van F1-legende Jos Verstappen voorbestemd was om coureur te worden en geschiedenis te schrijven. Voor de Nederlandse editie schreef James Gray een extra hoofdstuk over het lopende seizoen.
‘Ik heb nooit verrassingen gekend in de Formule 1, want niemand was zo hard voor me als mijn vader.’
Bestel hier
Of bestel het e-book
Lees alvast een fragment
Sommige zaken in de F1 zijn sinds de jaren negentig ingrijpend veranderd, maar daaronder valt niet de aanwezigheid van namen in het deelnemersveld die een echo zijn van het verleden. Behalve Verstappen zagen we Nico Rosberg, zoon van Keke, de wereldkampioen van 1992; Kazuki Nakajima, wiens vader Satoru de allereerste fulltime Japanse F1-coureur was; Nelson junior, zoon van drievoudig wereldkampioen Nelson Piquet; Jan Magnussens zoon Kevin en Jonathan Palmers zoon Jolyon die, met meer of minder succes, net als hun vaders F1-geschiedenis schreven.
Het is bijna onmogelijk om de duizelingwekkende top van de Formule 1 te bereiken als je ouders niet in elk geval een minimum aan interesse in de autosport hebben. Het is niet als voetbal of tennis, waar je het lidmaatschap kunt betalen, je kinderen om negen uur kunt afzetten en ze om vijf uur weer kunt ophalen nadat ze de hele dag aan hun vaardigheden hebben gewerkt. Als ouder van een coureur in de dop moet je sponsor zijn, chauffeur, monteur en strateeg. Jos was gelukkig in staat om al die rollen te vervullen, maar hij wilde er ook zeker van zijn dat hij zijn zoon op de juiste manier kon begeleiden.